19 Şubat 2008 Salı

'Deli' ödülle döner mi?

Mor ve Ötesi'nin Eurovision 2008 şarkısı "Deli", müzik çevrelerinden ve dinleyicilerden tam not alırken olumlu ve olumsuz eleştiriler basında yeralmaya başladı bile. En ağır eleştiri ise Bağımsız Eğitimciler Sendikası Genel Başkanı Gürkan Avcı”dan geldi. B.E.S. başkanı Deli'nin içinde Türk ezgilerinin bulunmadığını kaydederek, "Bu şarkıyla müziğimizin ve dilimizin yozlaştırılması söz konusu" dedi. Öte yandan köşe yazarlarının şarkıyla ilgili görüşleri de çeşitlilik gösteriyor:

Sabah gazetesinden Ayşe Özyılmazel'in geçen sene Kenan Doğulu'ya ve Shake it up Shekerim'e bol destek verdiğini hatırlıyoruz. Bunda biraz da yazarın Doğulu'ya olan hayranlığının da etkisi olmuş olacak ki, ucuz (ve kimi yönleriyle de Sertab-Sakis karışımı/taklidi olduğu iddia edilen) bir pop şarkısına birincilik bile biçmişti...Bu yıl Mor ve Ötesi'nin "Deli" şarkısını beğendiğini ifade eden Yılmazel, şarkıya şans vermediğini de sözlerine eklemiş:

GÖNÜLLERİN ŞAMPİYONU / AYŞE ÖZYILMAZEL (SABAH)
Bu şarkı Mor ve Ötesi'nin en iyi şarkılarından biri! Bu şarkı 2008'in hiti! Ama bu şarkı Eurovision'da birinciliği kapamayacak besbelli. Efendim; malumunuz 2008 Eurovision temsilcimiz (Kurbanımız mı desek?) Mor ve Ötesi, nihayet şarkısı 'Deli'yi cümle aleme dinletti. Biz de tam yerinde olaya kaynamak için cuma akşamı Tepebaşı'ndaki TRT stüdyolarına koştuk! Fikrim sabit. Hâlâ Mor ve Ötesi'ni Eurovision sahnesine konduramıyorum. "Şirket mirket anlamam" diyen bir grubun neden, niçin "Eurovision falan anlamam" demediğini anlayamıyorum. Neyse, madem olan oldu bir kere sevdiğimiz grubu destekleyelim değil mi?

Kargo ekibi, Aslı ve 'Deli'nin klibini çekecek yönetmen Ezel Akay tanıtımda ilk gözüme çarpan isimler. Hemen Ezel Akay'ın yanına gidiyorum. Kendisi bu konuda konuşmak istemese de bir iki cümle alıyorum ağzından... "Nasıl bir klip çekmeyi düşünüyorsunuz?" Gülerek "Sapık bir klip olacak" diyor. Herhalde benimle dalga geçiyor..."Anlamadım, sapık mı? Nasıl yani?" Şu cevabı veriyor Akay: Mor ve Ötesi'ni Eurovision'a seçmek nasıl sapıklıksa, benim klibim de öyle sapık olacak... Klibin etnik kokulu olmasını istiyor Ezel Akay ve Türk dünyasıyla rock dünyasını birleştireceğini söylüyor. "Ama şimdilik bu kadar bilgi yeter" buyuruyor. Bize de merakla klibi beklemek düşüyor. Davetliler stüdyoya alınıyor. Sunucumuz bugüne kadar Eurovision'a katılmış şarkıları hatırlatıyor. Tabii sunucu olarak gönül Bülent Özveren'i arıyor. Ve şarkı görücüye çıkıyor. Müthiş! Çok iyi, tam da Mor ve Ötesi'ne yakışacak bir şarkı 'Deli'. Hemen dilime dolanıyor, damarlarımda dolaşıyor. Buraya kadar süper! Mor ve Ötesi alnının akıyla geceden çıkıyor.

Peki Eurovision'da 'Deli' iş yapar mı? diye sorarsanız, cevabım net: Umutsuzum. 1. Şarkı Türkçe! Baştan 1-0 mağlup başlıyoruz yani. 2. Son yıllarda Eurovision'da dekoltesi bol güzel kadınlar, acayip şovlar, çakkıdı çakkıdı şarkılar ya da Lordi gibi uçuk gruplar iş yapıyor. SMS'i toplayan kazanıyor. Kim bilir belki şarkının sağlamlığı, Harun'un sahne karizması başarı getirebilir. Ve fakat gerçekçi olmak gerekir! Hiç kuşkusuz Mor ve Ötesi kendilerine yakışan bir şarkı yaptılar ama artık saçmalığa dönmüş bu yarışmada başarılı olabileceklerini zannetmiyorum. Yine de Mor ve Ötesi'ni 'Deli' için tebrik ediyorum. İyi bir dereceyle dönseler de, dönemeseler de onlar her zaman gönüllerimizin şampiyonu. Ne diyelim, Allah kurtarsın!

Onur Baştürk (Hürriyet)
Keşke şarkıyı İngilizce yapsalarmış.Bu şekilde Avrupalı hem Mor Ve Ötesi”nin şarkı sözlerindeki derdini anlamayacak hem de çok deli divane olmayacak”

Cengiz Semercioğlu (Hürriyet)
Mor ve Ötesi”nin iki handikapı var , hem sahne showu oalrak görsel yönü zayıf hem de sözleri Türkçe…Eurovisiondaki gay lobisi Harun”u severse Mor Ve Ötesi “nin şansı artar.Aksi halde yarışma sonrası mor ve ötesi bir renkle geri dönerler…”

Şirin Sever (Sabah)
Deliyi hiç başarılı bulmadım, diğer şarkılarından hiç ayıramadım hatta “kafamı şişirdi” bile diyebilirim!. Kemancı'da mı söyleyecekler bu şarkıyı yoksa Eurovisionda mı?

Aykut Işıklar (Bugün)
Mor ve Ötesi gurubunun DELİ adlı şarkısını beğendim.Şarkı ritm olarak , melodi olarak çağdaş.Tüm Avrupalı gençlerin anlayacağı bir tarz.Armoni yapısı da mükemmel.Çok gizlice bizi anlatan farklı melodi yapısı da var.Çok dikkatli dinlemek gerekiyor”
BU ŞARKIYA DELİ OLACAĞIZ! / OLCAY TANBERKEN (HABER90.COM)

Biz hakikaten garip bir milletiz.
Öyle de olmuyor, böyle de. Ne yapılsa, ne sunulsa memnun olmuyoruz.
Sürekli şikayet, sürekli bir hoşnutsuzluk. Sanki çok da takip ediyor, muhakemesini yapıyor, anlıyormuşuz gibi...

Eurovision'dan bahsediyorum.

Mor ve Ötesi gidiyor bu yıl, malumunuz.

Şarkılarını dün açıkladılar, TRT'nin Tepebaşı'ndaki stüdyosunda hem kokteyl salonu hem de sahne çok iyi hazırlanmıştı. Basının ve davetlilerin yanısıra onları izlemek üzere Aslı, Hayko Cepkin, Özge Fışkın, Kargo'nun solisti Koray Candemir gibi roxk dünyasından önemli isimler, Yavuz Bingöl, Janset gibi diğer sanatçı dostları da grubu yalnız bırakmamışlardı. Bir de mini konser verdi Mor ve Ötesi, hit şarkılarını canlı performansla seslendirdiler, büyük alkış aldılar.
Bu yıl Sırbistan'ın başkenti Belgrad'da ülkemizi temsil edecek olan şarkının adı: D.E.L.İ.

Şahsen çok beğendiğimin üzerinde bir kez de burada durmak istiyorum. Hem grup ille de Eurovision'a neyle zurnayla gideceğiz takıntısına kafayı takmadan kendi çizgilerini bozmamışlar, hem de çok sağlam, çok sıkı bir şarkı çıkarmışlar ortaya. Sözleri de müziği de çok şık. Hem grubu, hem de açıkçası hiç beklenmedik bir kararla bu grubu seçen TRT'yi tebrik etmek lazım. Tabii, grubun üstünde dil baskısı yapmamalarından dolayı da...(Sibel Tüzün'ün neler yaşadığını hepimiz hatırlıyoruz, değil mi? Vicdanlı olun, Süperstar İngilizce okunsaydı ilk 5'a girmeyecek miydi, ne gerek vardı ille de Türkçe söyleyeceksin ısrarına?)

Şöyle bir gazete haberlerine yapılan okuyucu yorumlarına bakıyorum da, beğenmeyenler maşallah gırla gidiyor. Elbette beğenmeyenlerin çıkacağı sürpriz değildi, yoksa ülkemizde rock müzik pop müzikten her zaman daha çok satar, milyon rakamlara ulaşırdı, değil mi? Ama bu şarkının nasıl bir kusuru olabilir ki?
Bence olsa olsa dili tartışılabilir, o da Eurovision'u yakından takip eden işin uzmanlarınca, müzik çevrelerince...

Biliyorsunuz son yıllarda iş iyice çığrından çıktı, yarışmada artık rekabet hat safhada. Hatta bu yıl kurallar da değişti, 2 yarı final var. Ve sıkı durun, Almanya, Belçika gibi Türklerin yoğun oylarıyla 12'leri aldığımız ülkelerin çoğu bizim yarışacağımız grupta değil. Hal böyle olunca müziğiyle ve duruşuyla çok iyi olan bir şarkıyı sırf anlamayacakları bir dilde sahneleyerek yarışmaya 1-0 geriden başlıyoruz maalesef.

Açıkçası geçen seneki şarkımızın ucuzluğundan ve Sertab-Sakis karışımı taklitliğinden sonra, Mor ve Ötesi'nin D.E.L.İ.'si çok iyi geldi bana...
Hem grup çok bilinçli, hem de şarkımız çok iyi. Sertab'dan ve Athena'dan sonra sanırım ilk kez bu yıl gerçekten iddialı olabileceğiz...
Umarım başarılı olurlar ve göğsümüzü kabartırlar. Şans yanlarında olsun...

Internethaber sitesi de, milliyetçi bir tavır sergileyerek şarkının batıya dönük yüzünü ve rock tarzını eleştirmiş. Niyeyse?

BU DELİ'Yİ BEĞENDİNİZ Mİ ALLAHAŞKINA? /HACER ALKAN (INTERNETHABER.COM)

Dinlediniz mi Eurovision şarkımızı... Türkiye bu mu?.. Bizim müziğimiz, ezgimiz bu mu?.. (Hala dinlemediyseniz, buraya tıklayıp bir dinleyin!) Yok valla! Ben hayalkırıklığına uğramadım... Mor ve Ötesi seçildiğinde ortaya böyle bir ürün çıkacağı üç aşağı-beş yukarı belliydi.

Onca zaman Türkçe mi İngilizce mi olsun diye boşa tartışılmış...Bu şarkı Türkçe olsa ne yazar...
Benim ezgim yok...
Benim sazım yok...
Benim ülkemin esintisi yok...
Yazsınlar üstüne iki satır İngilizce metin, olsun tam ecnebi ürünü...

Şimdi diyeceksiniz ki...
Ne yapacaklardı...
Sazı, neyi ellerine alıp Avrupa arenasına mı çıkacaklardı...
Valla sizi bilemem ama...
Ben böyle bir "Deli"lik yapsalar ayakta alkışlardım...

Türkiye'ye ilk kez en iyi dereceyi kazandıran şarkıyı hatırlıyor musunuz? Şebnem Paker söylemişti...
Yıl; 1997...
Şarkının adı "Dinle"ydi...
Ezgisi Türk müziği ile yoğrulmuştu...
Sazımız vardı, neyimiz vardı...
"Tereciye tere satmaya" kalkmamıştık...
Onların müziği, onların ezgisi yerine, kendi müziğimizle yarışmıştık...
Sonuç mu; Üçüncü olmuştuk...
Üstelik böyle şaşalı bir tanıtımla da sunulmamıştı.
Yarışmaya sessiz sedasız gitmişlerdi...
Öyle ki herkes o yıl hangi şarkı ile Eurovision'a katıldığımızdan bi-haberdi... O zaman TV'de haber editörüydüm...
Üçüncü olduğumuzu öğrendiğimizde deli gibi şarkının video kaydını aramıştık.... O kadar boş bulunmuştuk ki Eurovision yarışmasını kayda almamıştık... Sadece biz değil tüm diğer kanallar da öyleydi...

Birinci olduğumuz şarkı İngilizceydi diyebilirsiniz...
Peki Sertap Erener'in o şarkısının en çok alkış alan bölümü neresiydi? Oryantal ezgi ile dans şovunun yer aldığı bölüm değil miydi? Bana göre Türkiye'ye ipi göğüsleten işte o ezgiydi...

Geçen yıl bizi temsil eden Kenan Doğulu'nun "Şekerim"i bile bundan çok daha iyiydi... Onda bizden küçük de olsa birşeyler vardı... Peki ya bu şarkıda... Ben bize dair bir şey bulamadım...
Sözüm ona tam not almış...
Kimler verdiyse o notu...
Valla müzik eğitimsizi ben, beğenmedim...
Bu batı özentisine "Deli" olduğum için belki...
Ya da şarkılarında dedikleri gibi...
"Herkes akıllı bir ben deli..." olduğumdan...

Ben size en iyisi "Dinle"yi dinleteyim...
Buyrun işte sazımız ve neyimizle de oluyormuş;
Batıyı taklit etmeden, "tereciye tere satmadan", müzik de yapılıyor, derece de alınıyor...


***
Deli'yle ilgili yorumlar şimdilik böyle. Bakalım yarışmaya kadar daha ne gibi görüşler ve görüş ayrılıkları basına yansıyacak? Hepsi Tambatumba.com'da...