2 Mayıs 2008 Cuma

Aydilge şarkısını hayır için söylüyor

Hem edebiyat, hem de müzik dünyasında iddialı bir isim olan Aydilge, tüketim toplumunu eleştirdiği kitapları 'Bulimia Sokağı' (2002) ve 'Altın Aşk Vuruşu' (2004) ile albümü 'Küçük Şarkı Evreni'nden (2006) sonra Greenpeace'in görüntü desteğiyle yaptığı 'Dünyanın Kalbi Durmasın' adlı klibiyle kendiden söz ettiriyor. Çevre konusunda son derece duyarlı olan genç rockçı Aydilge, Vizyon dergisinin sorularını yanıtladı.

SAVAŞ KARŞITI SÖZLER VAR*

'Dünyanın Kalbi Durmasın' adlı şarkınızın klibi için Greenpeace, görüntü desteğinde bulundu. Bu proje nasıl gerçekleşti? Aslında bir-iki sene önce yaptığım bir parçaydı bu... Hem iklim kriziyle ilgili, hem de nükleer enerji ve savaş karşıtı sözler var. Bu parçayı bekletmemin nedeni şuydu; benim popüler kültürle hep bir kavgam olmuştur. Buradaki popülerleşme kaygısı da daha çok, çabuk tüketilme kaygısıydı. Dolayısıyla bu tarz bir şarkı yapılması acaba konuyu yüzeyselleştirir mi gibi bir endişem vardı. Şarkıyı yapmıştım ama saklıyordum. Ama sonra yaptığım işte bir çelişki olduğunu fark ettim. Hem insanlara bir şey söylemek istiyorum, hem de bunu sadece kendime saklıyorum. Saklamamın bir hata olduğunu düşündüm ve Greenpeace'le anlaştım.

* Bu single, CD olarak yayımlanmadı. İnternetten yasal olarak indirilebiliyor mu? Şarkı, www.parfil.com adresinde yayımlanıyor. Cep melodisi olarak ücret karşılığı indirilebiliyor. Geliri de Greenpeace'e gidiyor. Aslında bu şarkıyı indiren insanlar bireysel bir bağış yapmış oluyor. Bu benim için şu anlamda önemli... Sitenin genç bir kitlesi var ve gençler buraya eğlence amaçlı girip çıkıyor. Ama şimdi bu parçayı dinleyerek Greenpeace'in sitesine yönelebilirler.* Rockçıların çoğunun toplumsal konularda aktivist bir tavır aldığını görüyoruz. Sizin bu konudaki yaklaşımınız nedir? Benim romanlarımda da, albümümde de hep bir tüketim kültürü eleştirisi vardı. Bu klipte ilk defa bu mesajı bu kadar doğrudan verdim. Bu da beni biraz kaygılandırdı. Çünkü hiçbir şey yapmayıp, yapan insanları da eleştiren bir toplumda yaşıyoruz. Ama son noktada kararımı verdim. Bir programda, bir şarkıcı 'Kalbimde küresel ısınma yaptın, aşkından yandı tutuştu kalbim' diyen bir şarkı söyledi. İklim krizinin bu şekilde kullanılması beni çok rahatsız etti. Ve beklettiğim şarkıyı yayımlamaya karar verdim. Ben çok agresif bir şekilde olmasa da çeşitli etkinliklerde yer alıyorum zaten.


EDEBİYAT MÜZİKTEN MASUM

* Siz edebiyat dünyasında da varolan bir isimsiniz. Sizin için roman yayımlamak albüm çıkarmaktan daha mı kolay? Edebiyat camiası daha masum. En azından iyi bir şey yazdığınız zaman basılıyor. İlk romanım olan 'Bulimia Sokağı'nı yazdığım zaman kitabımı, Remzi Kitabevi'ne gidip binlerce dosyanın arasına bıraktım. Hiçbir ümidim yoktu ama bir ay sonra basmak istediklerini söylediler. İkinci kitabım 'Altın Aşk Vuruşu'nu Everest'e götürdüm, basıldı. Müzik piyasası ise daha zor. Özellikle yaptığım müzikle ilgilenecek, benim de çalışmak isteyeceğim plak şirketi çok az. EMI ile anlaşmam da tesadüf olmuştu.